Hoe schrijf je een onderwerpregel

Wist je dat een goedgeschreven basic e-mail net zo goed (soms zelfs beter) kan presteren dan een goed ontworpen e-mail met fancy template en digitale toeters en bellen?

Een belangrijk onderdeel van het schrijven van een effectieve e-mail is het maken van een fantastische onderwerpregel. Niemand zal namelijk jouw geweldige e-mail lezen als ze niet geïnteresseerd genoeg zijn om hem überhaupt te openen. Die interesse wordt bijna volledig bepaald door de onderwerpregel van de e-mail. Feeling the pressure? We’ve got you! Dit is wat je moet weten om een ijzersterke onderwerpregel te schrijven:

1. Gebruik een CTA (Call to action)

Door een werkwoord toe te voegen aan je onderwerpregel weet de lezer nog voor het openen van de e-mail precies wat hij of zij van de inhoud kan verwachten. Woorden zoals ‘download’, ‘reserveer’, ‘bekijk’ en ‘gebruik’ zorgen voor een directe transparantie over de inhoud die zal vragen om een ‘call to action’. Liever iets subtieler? Door de juiste woordkeuze kun je ook een probleem aankaarten of een gevoel benoemen waaraan de lezer zich kan relateren. Zinnen zoals ‘Mis de kortingsactie niet’ en ‘kalmeer je huid’ springen in op – the fear of missing out – of bieden de oplossing voor hun probleem.

2. Gepersonaliseerde e-mails

E-mails met een onderwerpregel die sterk gepersonaliseerd – of toegespitst zijn op een bepaalde doelgroep hebben doorgaans een hogere open rate (OR) en click through rate (CTR). Volgens een onderzoek van de Direct Marketing Association genereerden 58% van de ondervraagde marketeers hun inkomsten via persoonsgerichte e-mails. Niet bepaald verrassend want hoe relevanter de informatie voor je lezer, hoe groter de kans dat de onderwerpregel ze aanspreekt, ze de e-mail openen en een aankoop doen. Vraag jezelf dus altijd af: Is er een manier om het (nog) persoonlijker te maken? 

Stel, je bent een personal trainer met een grote database. Sommigen van hen zijn op zoek naar een manier om succesvol af te vallen, terwijl anderen willen trainen voor de marathon van New York. Kortom; Iedere persoon in jouw database heeft eigen wensen wat betreft sport en begeleiding, een eigen budget én een andere voorkeur voor een dag, tijdstip en/of locatie. Als je er dan voor kiest om een e-mail over kickboxgroepslessen naar je hele database te versturen ben je niet gepersonaliseerd aan het promoten maar aan het schieten met hagel. Een specifieke doelgroep vraagt om een specifieke onderwerpregel.

“Heb je met jouw onderwerpregel een zodanige interesse gewekt dat de ontvanger de e-mail opent? Dan heb je jouw eerste doel bereikt.”

Nicolette

3. Duidelijkheid boven alles

Als je, nadat je een duidelijke onderwerpregel hebt opgesteld, deze ook nog pakkend, grappig, schattig of spannend wilt maken, ga ervoor! Maar laat nooit je boodschap vertroebelen voor een hoger entertainment gehalte (clickbait). In marketingteksten moet duidelijkheid altijd je hoogste prioriteit zijn.

Plaats een reactie