Hoe goed ken jij je klanten eigenlijk?

Uiteraard wil jij je producten of diensten aan zo veel mogelijk mensen verkopen. Maar is jouw klant wel wie jij denkt dat ‘ie is? Om de verkoop cijfers te laten stijgen zul je zo veel mogelijk mensen moeten zien te bereiken die echt daadwerkelijk een oprechte interesse hebben in jouw product en niet alleen maar even komen kijken. Om jouw winstgevende target audience te vinden zul je hem heel specifiek moeten kunnen omschrijven: Jouw zogeheten buyer persona.

Dit is een (fictief) opgesteld profiel van een converterend personage met een specifieke wens of probleem die jij gaat vervullen of oplossen. Wat is de wens of het probleem? Wat maakt hem uniek? Waar kun je hem vinden? Stel jezelf kritische vragen over zijn gedrag, doelen, visie en interesses en breng hem tot leven!

Met behulp van een klantprofiel kun je snelle en beter onderbouwde beslissingen maken in je bedrijfsstrategie, zonder dat je hiervoor per se uitgebreide live-data-analyses hoeft uit te voeren. 

Omdat je je doelgroep tot leven brengt kun je hem makkelijker begrijpen vanuit menselijke emoties, handelingen of gedachten. Passende content en campagnes worden makkelijker gemaakt wanneer je weet voor wie je het schrijft en maakt. Zo behaald je meer resultaat met minder inspanning.

Maar pas op dat je niet verblind wordt door je eigen fantasie! 

Je beste klant kan zomaar eens heel iemand anders zijn dan dat jij je in eerste instantie had voorgesteld. Analyseer dan ook elk kwartaal kritisch wat er gebeurd en pas deze waar nodig aan. Als je het serieus aan wilt gaan pakken en paid traffic in wilt gaan zetten (denk aan social media advertising) adviseren wij je om voorafgaand uitvoerig onderzoek te doen met echte mensen. Hoe? Pak die telefoon, schrijf die mail, maak die poll op je social media en analyseer de gegevens van jouw echte klanten (geheel GDPR-proof natuurlijk) om echt te weten wie het is. Dat weet je immers nooit ECHT totdat je het hebt gevraagd!

Dat je doelgroep op social media aanwezig is weten de meeste ondernemers, marketeers en communicatieprofessionals wel. Wat zij daar doen is echter een stuk minder duidelijk. Je doelgroep kennen is belangrijk. Zorg daarom dat je scherp hebt wie ze zijn, wat ze doen en hoe je hen het beste kunt bereiken. Ga daarom eens aan de slag met de Target Audience methode; een simpel en effectief 5 stappenplan om inzicht te krijgen in je (potentiële) klanten! 

Stap 1

Beschrijf een situatie die je doelgroep meemaakt. Leef je in en beschrijf waar zij tegenaan lopen. Dit kan gaan over het probleem waar jij de oplossing voor biedt, maar dat hoeft niet. Beschrijf het proces inclusief alle details van de situatie.

Stap 2

Wat is het onderliggende probleem? Beschrijf waarom jouw doelgroep bepaalde acties uitvoert, welke resultaten zij verwachten en bekijk naar de achterliggende behoefte. Bedenk welke kennis zij hierin al hebben en welke ze hier nog in missen.

“Doe geen aannames maar vraag het! Alleen dan weet je exact wat je target audience écht wil.”

Nicolette

Stap 3

Beschrijf de demografische gegevens; waar woont je doelgroep, welke leeftijd hebben ze, wat is hun burgerlijke staat, opleidingsniveau, inkomen en wat zijn hun interesses?

Stap 4

Beschrijf in welke online en offline omgeving zij zich bevinden. Zijn het netwerkers, teamplagers, eenlingen? Zitten ze op YouTube, Facebook, Instagram of Pintrest? En welke bekende personen en media kanalen volgen ze?

Stap 5

Wat heeft de doelgroep exact nodig? Beschrijf tot in detail waar ze gevoelig voor zijn en waarom jouw product of dienst de wensen vervult of problemen oplost en welke verwachtingen ze hier bij hebben zodat jij er op in kan spelen.

Elke ondernemer moet begrijpen hoe hun communicatie het dagelijkse leven van hun ideale klant kan beïnvloeden voordat ze met hun ideale klant gaan communiceren. Alleen dan weet je ze te bereiken. 

Dus hup, aan de slag!

Plaats een reactie