Hoe schrijf je de perfecte email

Wanneer je een geweldige onderwerpregel voor je e-mail hebt gemaakt, heb je de volledige aandacht van je publiek getrokken naar de hoofdtekst van je e-mailbericht. Eenmaal lezend moet de ontvanger zodanig geprikkeld en overtuigd worden door jouw woordkeuze dat ze meer informatie op wil vragen, zich in wil schrijven of een aankoop wil doen. Hoe je dat voor elkaar krijgt? De volgende 5 tips helpen je alvast een eindje op weg.

1. Relevantie vaststellen

Net zoals de onderwerpregel moet ook de tekst in het e-mailbericht streven naar relevantie door middel van personalisatie. Gebruik daarom het begin van je e-mailbericht om de lezer er aan te herinneren hoe jullie elkaar kennen door bijvoorbeeld te vertellen hoe je aan zijn of haar e-mail adres bent gekomen en vermeld met welk doel je contact op neemt. Men zal simpelweg eerder ingaan op de call to action die je doet wanneer ze zich herinneren wanneer en waarom ze hun contactgegevens bij je hebben achtergelaten. Het schept vertrouwen.

Hoe schrijf je de perfecte email
Hoe schrijf je de perfecte email

2. Schrijf in de tweede persoon

Schrijven in de tweede persoon betekent het gebruik van de voornaamwoorden zoals ‘jij’, ‘jouw’ en ‘de jouwe’. Bijvoorbeeld: ‘Vergeet niet je legitimatie mee te nemen naar je eerste consult.’ Het betekent dat je de tekst naar de lezer richt, en niet naar jezelf. Voor een mooie balans in je e-mail waarin de focus duidelijk op de klant ligt raad ik je aan de 1 op 2 regel te hanteren. Zorg er voor dat het aantal woorden in je tekst die verwijst naar jezelf (zoals ‘wij’, ‘ik’, ‘mijn’ en ‘onze’) slechts de helft is van het aantal woorden die verwijst naar jouw klant. Want onthoud; het draait niet om jou en jouw bedrijf.

3. Talk about benefits, not features

Jij kent de waarde van jouw e-mail en het product of de dienst die je aanbied, maar kent de ontvanger die ook? Nee, nog niet. Aan jou de taak om dit uit te leggen. Het probleem is dat in veel e-mails die bedrijven versturen alleen de functie wordt uitgelegd van het product die ze aanbieden, niet het voordeel voor de potentiële klant. Hartstikke leuk die 30% korting die je aanbied, maar wat hebben ze eraan? Welk probleem gaat het product of de dienst oplossen? Hoe lang gaat het duren voordat jouw klanten resultaat zullen ervaren? En waarom moeten ze vandaag nog beslissen? Kortom; What’s in it for them? Vooral jij als ondernemer in de gezondheidsindustrie moet je heel bewust zijn van deze vragen. De producten en diensten die je aanbied kan immers invloed hebben op de kwaliteit van leven van jouw klant.

“E-mails zijn bedoeld om te informeren, maar dat betekend niet dat ze saai en zakelijk moeten zijn.”

Nicolette

4. Wees kort en krachtig

Veel copywriters proberen het verhaal dat ze graag willen vertellen zo groot en gedetailleerd mogelijk te brengen. Maar wees eens eerlijk, als je een marketing gerelateerde e-mail krijg, lees je dan elk woord die er in staat? Juist, hier gaan veel mensen de fout in. Hoe langer het e-mailbericht hoe minder je gaat lezen en hoe meer je gaat scannen om belangrijke punten er uit te filteren. Het grootste gros mensen is allergisch voor grote lappen tekst en willen snel kunnen beslissen of ze in gaan op een eventuele call to action.

Wanneer je e-mail verstuurd met honderden woorden maak je het veel moeilijker voor de ontvangers om te beslissen of ze willen doorklikken. Zoek in plaats daarvan een manier om op een boeiende manier samen te vatten wat de lezer zal krijgen en laat ze bij interesse vrijwel direct doorklikken naar een pagina op je website voor meer informatie. Lekker kort en krachtig: “Hallo, dit is waar we elkaar van kennen, dit is wat ik aanbied, dit is waarom jij hier wat aan hebt en hier kun je klikken voor meer informatie.” Houd het simpel. Als je weet welke actie je e-mail moet aansturen zul je met gemak een beknopte e-mail kunnen opstellen die gefocust blijft op dat ene (voor de lezer uiterst gemakkelijk te identificeren) einddoel: de call to action.

5. Creëer een gun factor

E-mails zijn bedoeld om te informeren, maar dat betekend niet dat ze saai en zakelijk moeten zijn. Een e-mail kan juist een hele goede manier zijn om jouw persoonlijkheid en merk te laten stralen en een gun factor te creëren bij jouw (potentiële) klanten. Een positieve ervaring begint immers met de juiste communicatie. Door het delen van relevante informatie in de juiste tone of voice bouw je relatie op met de mensen in je database. Mensen die positief zijn over jou en jouw product of dienst zijn de beste ambassadeurs die je je kunt wensen!

Plaats een reactie