De kracht van online advertising

Business2People Marketingbureau Almelo Twente Online Adverteren

Voor veel mensen lijkt Online advertising de ver-van-mijn-bed show. Maak je echter geen zorgen. Online adverteren is makkelijker dan je denkt. Tevens geeft Online advertising je omzet een boost. Ook als je het internet niet direct als verkoopkanaal met je eigen webshop gebruikt. Een heldere website, gerichte online advertenties en een duidelijke online strategie vergroten het aantal potentiële cliënten.

Wij duiken er samen met jou nog een keer in!

De basis voor succesvol online adverteren

Je website (of online winkel) is de basis voor succesvol online adverteren. Hier presenteer jij je producten, diensten en andere informatie die interessant is. Plaats regelmatig acties, informatie, aanbiedingen en events op je website. Zo lok je geïnteresseerden van internet naar je fysieke winkel of online winkel.

  • Plan je web project vroegtijdig. Het succes van Online advertising hangt af van budget, deelnemers, verantwoordelijkheden, etc.
  • Kies een beknopte domeinnaam, gerelateerd aan je bedrijf en je aanbiedingen.
  • Zorg dat je over (personele) middelen beschikt om de site te onderhouden. Werk ook de inhoud regelmatig bij.
  • Kies de doelen van je website. Denk aan informatie, bekendheid, klantloyaliteit, verkoop, ondersteuning, etc.
  • Wat is je doelgroep? En waar is die doelgroep in geïnteresseerd?
  • Analyseer welke apparaten en kanalen je doelgroep op internet gebruikt.
  • Wees duidelijk over welke inhoud je doelgroep helpt en hoe je die kunt leveren.
  • Analyseer hoe je concurrenten zich op internet positioneren.

De inhoud is de kern bij online advertising

Bij Online advertising is de inhoud de kern van een website. Boven alles is het de essentiële succesfactor. De hoogste prioriteit is relevantie voor de gebruiker. Begrijpelijke en SEO-geoptimaliseerde teksten voorzien in die behoefte. Verder zijn hoogwaardige afbeeldingen op groot formaat belangrijk om emoties op te wekken. Ze werken als blikvangers, en om boodschappen over te brengen. Hoe jonger de doelgroep, hoe populairder video’s zijn. Daarnaast is ook de uitnodiging tot interactie belangrijk. Eenvoudige contactmogelijkheden horen er net zo goed bij als het linken naar de eigen sociale mediakanalen.

De kracht van Online advertising ligt bij een optimale mobile-first-strategie.

Bij Online advertising is een mobile-first-strategie essentieel. Maak je website daarom in een ‘responsive design’. Zo wordt de website optimaal  weergegeven op tablets en smartphones.

Communiceer op alle kanalen met dezelfde toon. Gebruik duidelijke, objectieve taal in korte en begrijpelijke zinnen. Zorg dat lezers niet worden “overweldigd” met informatie. Pas de toon, als nodig, aan aan de doelgroep.

Kies voor “online-vriendelijke” typografieën. Beperk soorten lettertypen daarom tot een minimum.

Kies harmonieuze kleuren. Zorg, bij het kiezen van kleuren, dat achtergronden in harmonie zijn met je  bedrijfslogo, afbeeldingen en lettertypekleuren.

Gebruik afbeeldingen van groot formaat. Die trekken de aandacht. Zo weet de bezoeker meteen wat je te bieden hebt. Ook zorgen ze voor een positief gevoel bij jouw doelgroep.

Gebruik bij Online advertising korte video’s. Die houden interesse vast.

Maak de structuur van je website zo simpel mogelijk. Geef alle pagina’s en subpagina’s een duidelijke naam. Zo vinden gebruikers altijd hun weg.

Zorg voor verschillende contactmogelijkheden. Link, naast telefoonnummer en e-mailadres, bijvoorbeeld ook naar social media profielen, of een contactformulier. Vergeet ook het postadres niet. Zijn er meerdere contactpersonen? Vermeld ze dan allemaal afzonderlijk in tekst en afbeeldingen.

Maak je website optimaal vindbaar in Google. Zorg dat woorden waarnaar je doelgroep vaak zoekt, in de inhoud van je website voorkomen. Dit is zowel belangrijk in de tekst als in de koppen. Ook werkt relevante en unieke content in je voordeel. Zo blijven gebruikers lang(er) op je website. Relevante pagina’s worden door Google beter vermeld in de zoekresultaten.

Zoekmachinemarketing is bij Online advertising cruciaal.

Als het gaat om verkoopinspanningen bij Online advertising is zoekmachinemarketing een must. Zoekmachinemarketing omvat zoekmachineadvertenties en zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachineadvertenties, ofwel Search Engine Advertising, heet kortweg SEA. Zoekmachineoptimalisatie, ofwel Search Engine Optimization, heet kortweg SEO.

Zoekmachine-advertenties

Zoekmachine-advertenties verschijnen meestal als kleine tekstadvertenties naast of boven de zoekresultaten.

Voordelen:

Je kunt de advertentie precies afstemmen op je behoeften. Denk bijvoorbeeld aan het gewenst klantenbestand, regio, etc.

Je betaalt alleen als er op de advertentie wordt geklikt.

Je hebt geen bureau nodig om je advertentie te plaatsen. Google stelt hiervoor gebruiksvriendelijke software, zoals Google Adwords, ter beschikking.

Nadeel:

Gewilde en vaak gebruikte sleuteltermen, keywords, zijn duur. Bovendien moeten vaak meerdere euro’s worden betaald per advertentieklik. Daarom is het uitbesteden van Online advertising een goede optie. Bedrijven die zijn gespecialiseerd in Online advertising weten doorgaans exact wat wel en niet werkt. Dat bespaart bedrijven die kiezen voor deze optie geld en tijd.

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie betekent dat zoveel mogelijk de termen worden gebruikt die klanten gebruiken en waar ze naar zoeken. Verplaats jezelf in de schoenen van je klanten. Probeer hun taal te spreken. Ook dat hoort bij Online advertising.

Stel, je hebt een bedrijf in hoortoestellen in Almelo. Je beschouwt jezelf als een “audicien” en hebt je bedrijf ontwikkeld tot een “hearing center”. Je gebruikt deze termen veel voordat je je website optimaliseert. Het probleem is dat veel potentiële klanten niet naar deze termen zoeken. In plaats daarvan zoeken ze bijvoorbeeld op “hoorzorg” of “gehoorapparaat” . De audicien die zijn pagina hierop aanpast staat nu bovenaan de lijst met relevante zoekopdrachten. Daarom is het belangrijk om woorden te gebruiken waarop potentiële klanten ook zoeken.

E-mailmarketing en bannerreclame

E-mailmarketing is een van de meest persoonlijke advertentiemogelijkheden. Geef websitebezoekers, inclusief bestaande klanten, de mogelijkheid zich te abonneren op een e-maildistributielijst. Je kunt deze mailinglijst gebruiken om regelmatig e-mails te sturen met nieuwe aanbiedingen, informatie of andere interessante inhoud.

Waarom Online advertising uitbesteden?

Ondernemers hebben het al druk genoeg met het uitvoeren van hun passie: hun eigen bedrijf. Ook ontbreekt vaak de tijd of creativiteit om na te denken over content en een goede Online advertising strategie. Het uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf bespaart je tijd, geld en een heleboel kopzorgen.

Sparren over de mogelijkheden? Vul hier het contact formulier in, dan nemen wij contact met je op.

Plaats een reactie