Dé ‘insider secret’ voor ijzersterke content

Content Business2People

Waarschijnlijk zie je door de bomen het bos niet meer want iedereen heeft er wel iets over te zeggen. Er is een overvloed aan digitale content creatie en er wordt al jarenlang veel over geschreven en gezegd. Toch is het nodig om er nog iets dieper op in te gaan. Want door met het ‘7A’ content framework aan de slag te gaan, houd je de balans tussen strategie en creativiteit, en bereik je het juiste doel.

Wij duiken er samen met jou nog een keer in!

Maar nog even terug naar de basis

Het content marketing ecosysteem bestaat uit 3 fundamenten die niet vergeten mogen worden. Allereerst moet content het publiek in beweging gaan brengen, waarbij je het publiek kunt onderverdelen in drie groepen: de potentiële klant, je bestaande klanten en de ambassadeurs. Zonder je te focussen op één van deze drie, maak je geen impact met jouw content.

Vervolgens is het belangrijk dat jouw verhaal als ondernemer of organisatie, fascinerend is. Je verdient namelijk niet zomaar de aandacht van het publiek. Vertel ze jouw unieke verhaal zodat het bij blijft.

Als laatste heeft de content iets extra’s nodig waardoor het vonkje overslaat tussen jouw organisatie en het publiek. Prikkel hen, krijg hun aandacht, raak hun emoties en het belangrijkste, houd ze betrokken door jouw tekst!

Wie ben ik

Wie ben jij als bedrijf of ondernemer? Wat maakt je uniek en van waarde voor je klanten? De antwoorden op deze vragen zijn de succesfactoren van een bedrijf, de unique selling points. Door een stelling hierover in te nemen als organisatie maak je verbinding met het emotionele gedeelte in de hersenen van jouw potentiële klant. Zorg dus dat je dit helder hebt voor je gaat schrijven.

Natuurlijk denk jij nu, maar waar begin ik dan?

Begin bij het begin, wat jij namelijk ook van anderen verwacht: wees niet voorspelbaar en juist heel geloofwaardig! Houd het simpel, schrijf het uit in één paragraaf of een paar zinnen. Niemand gelooft een langdradig en onsamenhangend verhaal. Maar nog belangrijker; wees jezelf en wees eerlijk! Hierdoor bied je als ondernemer ook alleen betekenisvolle voordelen. Beloof geen gouden bergen, want dat kan niemand waarmaken.

We zetten het nog even voor je op een rijtje, zodat je daarna effectief aan de slag kan met jouw contentstrategie.

  1. Neem een stelling in – sta als organisatie ergens voor.
  2. Doe een belofte.
  3. Laat jouw potentiële klant het zich inbeelden. Het moet haarscherp en duidelijk zijn zodat ze het in hun eigen woorden kunnen navertellen.
  4. Zorg dat je ondersteunend bewijs hebt om geloofwaardig te zijn.
  5. En als laatste.. Breng jouw stelling over via de belofte, door het verhaal, en zet het om in concrete acties.

Bereik je klanten en ontwikkel een strategie

Wanneer we het over strategie hebben, hebben we het eigenlijk over effectieve content. Waar wij het hier over gaan hebben is: Hoe ontwikkel je een strategie dat werkt voor jouw organisatie? Hoe trek je daarmee meer klanten aan?

Het leuke aan het 7A content framework is dat het toepasbaar is op elk content marketing initiatief dat er is! Of jij nu een online shop beheert of een offline praktijk bezit, het draait om dat je met dit model jouw publiek aantrekt.

Aandacht krijg je door werk te verzetten en daarom moet er natuurlijk eerst werk verzet worden. Aandacht krijgen is namelijk de eerste stap voor een verkoop. Als jouw potentiële klant jou niet kan vinden in hun zoektocht, op bijvoorbeeld social media en in zoekresultaten, dan ben je niet eens een marktspeler. Pas wanneer jij hen zover krijgt om zich aan te melden voor een nieuwsbrief, kun je zeggen dat je ‘in the game’ bent. Dit zijn dus de eerste stappen die gemaakt moeten worden. Maar vergeet niet, de content moet bruikbaar zijn. Het moet antwoord geven op de vragen die jouw potentiële klanten hebben, gerelateerd aan het probleem dat zij ervaren.

Laten we aan de slag gaan!

Misschien ben je al wel bekend met het traditionele 4A content framework dat is ontwikkeld door Jagdish Sheth. Omdat we tegenwoordig niet meer alleen traditioneel winkelen is het framework uitgebreid naar het 7A content framework. De ‘7A’ klinkt misschien al zeer voorspelbaar, want het zijn 7 pijlers die in het Engels allemaal beginnen met de letter A.

Het framework helpt onszelf ervan te verzekeren dat de content die we maken ook daadwerkelijk consistent het juiste doel bereikt. Door de 7A’s in jouw digitale marketingstrategie te implementeren zal je zien dat jouw marketing effectiever wordt. Je krijgt namelijk beter inzicht in wat nodig is om jouw publiek om te zetten in klanten. Let’s do this!

1. Agile

Hier draait het allemaal om je mindset. Het gaat om de real-time omgeving waar je in zit met het online-zijn. Het is geen statische strategie want je bent continu iets aan het uitproberen waar je gelijk weer feedback op krijgt. Het is dus: proberen, reacties uitlokken, verbeteren en opnieuw proberen.

2. Authentic

Authenticiteit is in essentie de vriendelijkheid en het menselijke aspect dat aan jouw verhaal zit. In plaats van het verhaal te vertellen waarin jijzelf geïnteresseerd bent, onderzoek je wat het verhaal is dat jouw klanten willen horen. Waarschijnlijk zit er wel degelijk een overlap in!

3. Attention

Elk stuk dat geschreven wordt of elke geplaatste advertentie is uit op aandacht. Dat is tenslotte een noodzakelijk onderdeel om je marktspeler te mogen noemen. Maar als je de eerste twee moeilijker om de juiste aandacht te gaan krijgen.

4. Audience

In de content marketing context hebben we het over het opbouwen van een publiek. Je gaat niet zomaar over van aandacht naar actie en van aandacht naar een verkoop. Er zitten stapjes tussen. Bedenk dus voornamelijk wáár jouw publiek zich bevindt.

5. Authority

Wat is het gevoel dat het publiek bij jou krijgt? Ben jij de specialist waar iedereen in geloofd? Wees een expert in jouw industrie! Maak dit ook duidelijk met jouw marketinguitingen.

6. Action

Daar zijn we dan. Eindelijk bij het onderdeel waar we over kunnen gaan op actie. Maar eigenlijk als je alle stappen hierboven doorlopen hebt, zie je dat je bij elk onderdeel al bezig bent met het realiseren van de actie. Je bereikt namelijk niet jouw doel, zonder er een actie tegenover te stellen.

Je krijgt geen aandacht als je het publiek niet vraagt om zich aan te melden voor de nieuwsbrief. En je krijgt geen autoriteit als je niet aan je publiek vraagt jouw verhaal door te vertellen. Dat is namelijk het punt waar jij én jouw publiek daadwerkelijk beginnen te groeien.

Ga vooral nu over op actie en start met het creëren van content. Neem jouw potentiële klanten mee in je sales funnel.

7. Acceleration

Jouw content strategie stopt niet daar waar jouw artikel geplaatst is. In feite ben je pas aan de start. Jouw content heeft maar een korte levensduur op social media of in de e-mailmarketing. Verspreid jouw content dus zo snel mogelijk via alle kanalen die je hebt, zonder te overdrijven of te stalken.

En is jouw content niet meer te delen, blaas er dan nieuw leven in of probeer het eens op een andere manier. Content is namelijk altijd waardevol. Én als je het op de juiste manier inzet en het vindbaar weet te maken, dan werpt het vroeg of laat zijn vruchten af!

Plaats een reactie